Caset
Näin olemme onnistuneet – Esimerkkitapauksia
Näin olemme onnistuneet – Esimerkkitapauksia
Yrityksen palveluliiketoiminta ei vastannut omistajien tavoitteita. Valueqon selvitti operatiiviset puutteet ja määritteli avainmittaristot, jotka otettiin käyttöön eri roolien tasolla kenttätoiminnoista ylimpään johtoon. Systemaattinen lähestymistapa toi merkittäviä tuloksia ja paransi kannattavuutta. Projekti toteutettiin vaiheittain ammattimaisesti erinomaisin tuloksin.
Yrityksen alisuoriutuminen markkinoilla vaati strategista muutosta. Valueqon kirkasti strategian, paransi projektien seurantaa, täsmensi hinnoittelua ja mittaristoa ja toi johdon fokukseen tarkasti määritellyt parannuskohteet. Tuloksena yrityksen kannattavuus parani merkittävästi paremmalla johdon fokuksella, kohdennetuilla toimenpiteillä ja systemaattisemmalla toimintatavalla.
Asiakkaan varaosa- ja komponenttimyynti perustui lähinnä puhelinsoittoihin ja sähköposteihin. Yrityksen digitaalinen näkyvyys oli matalahko. Toteutettiin asiakkaalle projekti, jossa olennaiset osat tarjoamasta digitalisoitiin. Toteutettiin webbikauppa dynaamisilla API-rajapinnoilla saatavuustarkastuksiin ja automaattiseen tilaamiseen.
Asiakkaan tekemä huoltotoiminta oli pitkälti reaktiivista, ja ennakoivan sekä ennustavan kunnossapidon rooli oli pieni. Tunnistettiin tärkeimmät juurisyyt kunnossapidon reaktiivisuudelle johtamisjärjestelmässä, asiakasviestinnässä, mittaristoissa ja toimintamallissa. Rakennettiin asiakkaalle kunnossapitostrategian kehittämiselle ohjelma ja toimintamalli.
Asiakkaan tuotannon tuottavuutta haluttiin kehittää. Yhdistettiin data ERP:stä, CAD järjestelmästä, tuntiraportoinnista, Netvisorista, excel tavoitteista ja IoT-järjestelmästä data platformissa. Suunniteltiin mittarit ja automaatiot sekä jalkautus. Rakennettiin tuotannon tehokkuuden ohjauksen dashboardit Qlik Sensellä ja prosessiautomaation Python / Azurella.
Asiakasyritys tarvitsi uuden, ennakoivan huoltomenetelmän, joka hyödyntäisi IoT- ja datateknologiaa. Valueqon määritteli, toteutti ja otti käyttöön uuden toimintatavan, joka muutti merkittävästi tarjoamaa ja kentän toimintaa. Systemaattinen projektinhallinta varmistettiin, ja toteutus johti erinomaisiin tuloksiin, mikä paransi yrityksen liikevaihtoa ja kannattavuutta huomattavasti.
Asiakkaan asiakkuuden hallinnan (CRM) käyttö oli matalalla tasolla johtaen proaktiivisen myynnin puuttumiseen ja paikoin matalaan myynnin suoritukseen. Haastateltiin avainhenkilöt johdossa, myynnissä, IT:ssä ja toimittajilla ja tunnistettiin haasteet. Rakennettiin asiakkaan kanssa lyhyen ja pitkän tähtäimen CRM käytön parantamisohjelma, seurantarakenne sekä maturiteettimallit muutoshallinnalle.
Asiakkaan data oli hajallaan useissa järjestelmistä ja mittarointi excel-perusteista manuaalisista sekä ei toistettavaa. Käytiin läpi asiakkaan mittaristotarpeet johdolle, myynnille, tuotannolle, laadulle sekä kannattavuudelle ja suunniteltiin data-arkkitehtuuri. Toteutettiin tarvittavat data platform ratkaisut Azurella sekä mittaristot Power BI:llä.
Asiakkaalla oli tarve tehostaa organisaation toimintaa ja selkeyttää avainroolien vastuita sekä velvollisuuksia. Haastateltiin omistajat, johto sekä avainhenkilöt nykyisistä haasteista ja tarpeista. Tehtiin muutostarina eli miksi muutos on tarpeellinen. Päivitettiin organisaatiokartta, roolien kuvaukset sekä mittaristot. Viestittiin muutos henkilöstölle workshopeissa.
Asiakas halusi toimia ammattimaisemmin ja vastuullisemmin vastatakseen kasvun haasteisiin. Suunniteltiin ja toteutettiin asiakkaalle yrityksen johtamisen johdon raportointi Power BI:llä johtoryhmän työskentelyn kehittämiseksi ja organisaatin toiminnan tehostamiseksi. Suunniteltiin ja toteutettiin ISO9001 laatujärjestelmä, ISO14001 ympäristöjärjestelmä ja ISO45001 työterveys-ja työturvallisuusjärjestelmät.